Douwe Egberts koopt de duurzame koffie in via UTZ Certifies, een organisatie
die criteria heeft opgesteld voor sociale, milieutechnische en economisch
verantwoorde koffieproducten. Andere bekende duurzaamheidskeurmerken zijn
Fairtrade en Max Havelaar.

Het gaat om ongeveer 1,25 miljoen kilo koffiebonen voor duurzame
espresso. Het moederbedrijf van Douwe Egberts, het Amerikaanse Sara Lee,
heeft de doelstelling gesteld om in 2008 in totaal 20 miljoen kilo duurzame
koffiebonen te kopen. Het streven van het concern is om binnen afzienbare
tijd alleen maar duurzame koffie te verkopen.

Nederlanders drinken jaarlijks 5,5 miljard kopjes koffie buitenshuis. Douwe
Egberts heeft daarvan een aandeel van 50 procent. Ongeveer 10 tot 15 procent
van de omzet van de buitenshuis-koffiemarkt is voor espresso en de markt is
groeiende, aldus het bedrijf.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl